tisdag 26 januari 2010

Bakhelg nr 3

Oj vad mycket det blev bakat i helgen. Denna gång blev det 2 st mycket stoooora HMD, runda och fina med mycket vacker och aromatisk skorpa. Jag fuskade och hade i 5 gram jäst vilket gjorde att jäsningen bättrades på något. Det var en ren fröjd att baka dessa bröd. Hemligheten och svårigheten är att de är kalljästa i ca 11 grader i 12 timmar. Vi har ett perfekt ställe i vår källare.

Andra brödet var från bagar-Martins bok, ett grovt bröd med solros och linfrö med rågkross. I originalreceptet ska man ha i russin oxå men det hoppade jag över. Detta blev en ny favorit - mustig och god.

Vad ska jag baka nu till helgen då?

1 kommentar:

  1. Men shit vad duktig du är, nu blev ju till och med jag baksugen, är sååå nyfiken på surdegsbröd men har liksom inte energin och tiden för att försöka lära mig den konsten, men snart kanske :)

    Kram

    SvaraRadera