lördag 9 januari 2010

Manitoba Cream premiär

Jag har aldrig bakat med supermjölet Manitoba Cream mest för att det hittills bara funnits i stora säckar. Igår hittade jag den på påse från Finax på vanliga mjölhyllan på COOP och kunde inte låta bli. Mjölet som är tillverkat av vårvete är väldigt proteinhaltigt och binder mer vatten än vetemjöl special som jag annars bakar med. Det innebär att man måste tillsätta lite extra vatten till degen.
Dagens bak kan vi kalla Brödet på en höft för det är ett experiment utan exakta mått:

Blanda i maskin i ca 14 minuter:

300 gr rågsurdegsgrund
500 gr ljummet vatten
ca 900 gr Manitoba Cream

Sedan tillsätt 20 gr salt och blanda i ytterligare 6 minuter på mellanväxel.
Sedan jäsning i rumstemperatur till degen blir dubbelt så stor dvs ca 2-3 timmar.
Efter uppslagning och runddrivning forma 2 limpor och lägg på mjölbeströdd bricka. Täck med handduk och låt jäsa ca 1-2 timmar. Värm upp ugnen till 250 grader. Vänd limpan på en brödspade, snitta och skjutsa in i ugnen, lägg några isbitar på en plåt nedom brödet och stäng luckan. Efter 10 minuter vädra ut ångan, sänk temperaturen till ca 210 grader och sätt i en termometer. Brödet är färdigt vid ca 96 grader.
Resultatet blev ett löjligt luftigt och smakrikt bröd. Enjoy! Mmmmm...

2 kommentarer:

  1. Hm, jag som aldrig varit någon brödmänniska och som helst ätit pålägget men inte brödet blir mot min vilja lite intresserad...kanske något för mig??

    SvaraRadera
  2. Vad kul med en brödblogg! Jag verkligen älskar bröd, och bakar bröd flera gånger i veckan (inget köpt här inte), och äter hellre bröd till en måltid än t.ex pasta. Surdegsbröd har jag ännu inte vågat mig på, men då man ser bilderna här blir man onekligen sugen!

    SvaraRadera