måndag 18 januari 2010

Bakhelg

Eller kanske snarare helgbak? Eller degig helg?
Helgen började fredagkväll när jag friskade upp min rågsur. Den togs ur kylen. Ca 100 gram gick till lördagens brödbak och blandades med vatten samt mjöl. Resterande fördelades på 2 burkar och fylldes på med vatten och rågmjöl. Jag kör enligt Bröd-Martins recept och tillsätter 100 gram vatten och 60 gram rågmjöl (= 1 dl). En utförlig beskrivning av hur man "matar" sin surdegsgrund kan ni läsa här. Ställde in burkarna i skåpet ovanför micron, där är det hyfsat varmt men det är klart - det är lättare att hitta en skön plats på sommaren! Den stora bunken ställdes in vid elementet i vårt sovrum och jag hoppades på:
1. att maken inte skulle få för sig att klampa in där mitt i natten
2. att någon av våra katter inte skulle vara nyfiken nog att börja leka med bunken.
Det gick bra.
Lördag morgon kördes degen i Electroluxen. Jag är inte så bra på att själv bestämma tiderna utan kör stegrade hastigheter enligt i receptet angivna tider. Sedan kollar jag mot slutet om glutentrådarna har utvecklats och är seeeeega. Man kan ta en boll av degen mellan pekfingret och tummen och försöka dra ut den - blir den låååång utan att gå sönder så är degen klar. Det gäller främst vetedegar. Rågdegar har gluten men den har svårare att binda vatten eller något sådant, råddegarna är oxå lite känsligare. Detta trodde jag inte från början - jag tyckte att vetet var liksom en vekling men den degen - den tål!

När man bakar med surdeg så behövs det lite planering. Framförallt om man jobbar, ska iväg med ungarna eller handla och så. Det finns tidpunkter att hålla med jäsning, vikning, bakning mm. I lördags kände jag mig som Anja Pärson i super-G ; jag parerade alla tidshinder med bravur och resultatet blev ett fikon och hasselnötsbröd som blev aningen bränt i botten. Tyvärr så föll den inte i smaken här hemma så de hamnade på jobbet till mångas stora glädje.
Receptet hittar ni här.

På söndagen bakades ett ljust bröd på rågsur. Då använde jag en av mina burkar från fredags kväll, den andra åkte in i kylen för nästa veckas bak. Degen var mycket vek så den åkte in i formar och det blev ett hyfsat rostbröd. Receptet kommer härifrån.

Mina erfarenheter från helgen(förutom att surdegsbröd är JÄKLIGT GOTT och att jag inte ska äta för mycket av det för då sväller magen upp!): familjen föredrar ljusa luftiga bröd medan jag och arbetskamraterna gillar det mörkare + syran. Så det blir till att baka båda sorter!
Här kommer bakhelgen i bilder:

Jag har en mycket nyfiken bagarassistent slash lärling som hjälpte mig att köra maskinen i farstun för att inte väcka Piratfarsan ur hans skönhetssömn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar